Veelgestelde vragen over telefoonabonnementen

Bekijk hier de veelgestelde vragen over telefoonabonnementen.

Bij een abonnement met toestel betaal je maandelijks of eenmalig een bedrag. Let op; bij het betalen van een maandbedrag ga je een maandelijkse betaalverplichting aan. Dat betekent dat providers een kredietcheck ofwel een BKR (Bureau Krediet Registratie) toetsing doen als je een mobiel telefoonabonnement wilt afsluiten met een telefoon van €250 of meer. De lening wordt bovendien geregistreerd bij het BKR, wat weer gevolgen heeft voor onder andere de hoogte van het hypotheekbedrag dat je van de bank mag lenen.

Je kunt de BKR registratie ook voorkomen door de toestelbijdrage bij te stellen en het restbedrag in één keer te betalen. Zorg dan dat de toestelbijdrage:

  • Maximaal €10 per maand is bij een 2-jarig contract
  • Maximaal €20 per maand is bij een 1-jarig contract

Na het aangaan van een contract met de provider betaal je elke maand een bepaald bedrag en daarvoor krijg je een of meerdere bundels met belminuten, sms'jes en MB's. In de meeste gevallen heeft een abonnement een contractduur van 1 of 2 jaar. Enkele providers bieden ook abonnementen die je maandelijks kunt opzeggen. Maandcontracten zijn wel een stuk duurder. Als de contractduur voorbij is, wordt het automatisch met 1 maand verlengt maar kun je wel maandelijks opzeggen.

Als je een nieuw abonnement afsluit bij een provider, wordt je aangesloten op hun netwerk en zorgen zij ervoor dat je gebruik kunt maken van hun diensten. De kosten hiervoor worden door de meeste providers op je eerste factuur in rekening gebracht.

Afhankelijk van je provider variëren de aansluitkosten van €10 tot €30, soms hoef je zelfs geen aansluitkosten te betalen.

Je telefoonabonnement mag je in veel gevallen 3 tot 6 maanden voor het aflopen van je contract verlengen. De gelegenheid kan je gebruiken om een betere deal bij een andere provider te zoeken. Overstappen naar andere aanbieder kan dan meestal 2 maanden voor het aflopen van je contract.

Let op: zeg je na de afloopdatum van het contract je abonnement niet op dan wordt je abonnement automatisch met 1 maand verlengd. Na afloop van je contract geldt er een opzegtermijn van 1 maand. Raadpleeg voor de actuele voorwaarden je provider.