Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen voor hulp bij het kiezen van een aanbiedingen of andere informatie.

Sinds 2015 wordt in Nederland de jaarlijkse benchmarktest voor mobiele netwerken verricht door het Duitse advies- en ingenieursbureau P3 Communications. Dit doen zij in samenwerking met de telecomvakbladen Connect (Duitsland) en Connexie (Nederland).

Uit de testresultaten van P3 Communications kan direct worden opgemerkt dat de scores van de vier netwerken in Nederland (KPN, T-mobile, Vodafone en Tele2) dicht bij elkaar liggen. De Nederlandse netwerken zijn -met allemaal meer dan 900 uit de 1.000 punten- zelfs superieur aan de andere landen.

Voor het tweede opeenvolgende jaar behaalde T-Mobile de hoogste score met 956 punten. Vodafone volgt met 931 punten en overtroeft KPN dat 930 punten wist te behalen. Tele2 sluit de rij af met erg goede score van 919 punten. De laatste en kleinste Nederlandse telecomprovider is wel verbeterd in alle testcategorieën ten opzichte van 2015 en 2016.

De tweede en derde P3 benchmarktests laten goed zien hoe de Nederlandse netwerken zich blijven ontwikkelen ten opzichte van de eerste test. In 2016 behaalde Tele2 de vierde plaats met een score van 904 punten en in 2017 een score van 919 punten. Vodafone was in 2015 de winnaar van de benchmarktest met een score van 881 punten!

Alle providers in Nederland maken gebruik van slechts drie netwerken, namelijk van KPN, Vodafone en T-Mobile. Tele2 is de enige provider in het rijtje met een eigen 4G netwerk terwijl het voor 2G en 3G nog gebruik van het netwerk van T-mobile.

Controleer voor het afsluiten van een Sim Only, abonnement met toestel of Alles-in-1 pakket altijd of de providers voldoende dekking hebben in je directe omgeving. Dit kun je doen op de dekkingskaarten van KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone.

Alle providers in Nederland hebben een goede landelijke dekking, echter komt het voor dat in enkele gebieden –bosrijke en grensgebieden- onvoldoende dekking aanwezig is.

Vind jouw mobiele telefonie aanbieder in het lijstje hieronder:

Bij de Consumentenbond melden haar panelleden het aantal storingen en tevredenheid waarbij Simyo de Beste uit de Test is. Zo zijn er weinig storingen bij het bellen, sms’en en mobiel internetten. Hollandsnieuwe eindigt met meer gemelde problemen in dezelfde meting onderaan de lijst.

In de tabel van Consumentenbond.nl zie je de totaalscores en scores op de deelaspecten van alle providers die we in deze meting hebben beoordeeld (klik op de afbeelding om te vergroten).

Met onze vergelijker vind je snel en eenvoudig een Sim Only, abonnement + toestel en Alles-in-1 pakket.

Vul je verbruik in en onze vergelijker berekent automatisch wat voor jou het goedkoopst is.

Sim Only en los toestel

Een Sim Only abonnement is een mobiel abonnement waarbij je alleen een simkaart ontvangt. Je krijgt dus geen telefoontoestel bij het afsluiten van een Sim Only abonnement. Het Sim Only abonnement gebruik je met je huidige mobiele telefoon waardoor je vaak goedkoper belt, sms’t en internet. Een Sim Only abonnement is dus voor iedereen die nog een prima mobiel toestel heeft of een goedkoop toestel kan krijgen.

Telefoon & Abonnement

Bij een abonnement met toestel betaal je maandelijks of eenmalig een bedrag. Let op; bij het betalen van een maandbedrag ga je een maandelijkse betaalverplichting aan. Dat betekent dat providers een kredietcheck ofwel een BKR (Bureau Krediet Registratie) toetsing doen als je een mobiel telefoonabonnement wilt afsluiten met een telefoon van €250 of meer. De lening wordt bovendien geregistreerd bij het BKR, wat weer gevolgen heeft voor onder andere de hoogte van het hypotheekbedrag dat je van de bank mag lenen.

Je kunt de BKT registratie ook voorkomen door de toestelbijdrage bij te stellen en het restbedrag in één keer te betalen. Zorg dan dat de toestelbijdrage:

  • Maximaal €10 per maand is bij een 2-jarig contract
  • Maximaal €20 per maand is bij een 1-jarig contract

Alles-in-1 Pakket

KPN, Vodafone, Telfort en Ziggo promoten tegenwoordig veel voor Alles-in-1 Pakketten (internet, vast bellen en TV met daarbij een mobiel abonnement). Dit gaat meestal gepaard met kortingen en cadeaus. Het kan daarom voordeliger voor jou zijn om een Alles-in-1 Pakket te nemen bij 1 provider. Je kunt uiteraard weer eenvoudig van je mobiel abonnement af waarbij wel je kortingen en cadeaus komen te vervallen.

Hoeveel betaal je buiten je bundel? Mag je de overgebleven minuten en MB’s meenemen naar de volgende maand? Worden je minuten afgerond? Bij het afsluiten van een Sim Only, mobiel abonnement of Alles-in-1 Pakket let je er soms niet op, maar toch is het belangrijk om goed naar de voorwaarden van de provider te kijken.

Hoeveel betaal je buiten je bundel?

Als je elke maand buiten je bundel gaat dan is het natuurlijk logisch dat je bundel niet groot genoeg is. Dan is het vaak goedkoper om een iets ruimere bundel te nemen omdat je dan tarieven van minuten of mobiele data binnen je bundel gebruikt. Reken wel eerst uit hoeveel je extra nodig hebt.

Hoe worden gesprekken afgerond?

Bijna elke provider brengt je eerste minuut volledig in rekening en bij veel providers worden zelfs hele gesprekken op de minuut afgerond. Als je kiest voor een provider die met een minder voordelige manier afrondt, dan kan je geschatte gespreksduur met 18% tot 30% naar boven afgerond worden.

Hoelang is je tegoed houdbaar?

Meestal kun je het tegoed dat je overhoudt niet meenemen naar de eerstopvolgende maand. Hierdoor raak je het tegoed –waarvoor je wel betaalt- kwijt. Het is daarom belangrijk om een bundel te kiezen die niet te groot is of om je bundel naar beneden bij te stellen. Bij veel providers mag je echt niet je bundel naar beneden bijstellen. Bepaal daarom voor het alfsluiten van je overeenkomst goed hoeveel je nodig hebt.

Wat als je internetbundel op is?

Bij de verschillende providers vind je 3 opties, namelijk: 1. De internetsnelheid gaat omlaag. Geen extra kosten maar wel een lagere snelheid. 2. Een buitenbundeltarief waardoor je voor elke MB extra betaalt. 3. Automatisch een nieuwe bundel. Je betaalt dan voor een nieuwe bundel. Of je hem nu gebruikt of niet, de kosten komen bovenop het maandbedrag van je abonnement.

Hoeveel aansluitkosten betaal je?

Vrijwel alle providers brengen aansluitkosten in rekening bij het afsluiten van een nieuw abonnement. De hoogte hangt af van de provider naar keuze, maar varieert van €10 tot €30. Je betaalt geen aansluitkosten als je blijft bij je huidige provider. Je kunt wel uitrekenen of je bij een andere provider voordeliger af bent door de aansluitkosten te delen door het aantal maanden en op te tellen bij het maandbedrag van je bundel.

Bepaal je maandelijkse verbruik

Bepaal voor het afsluiten van een Sim Only, telefoonabonnement of Alles-in-1 Pakket je bel- en dataverbruik. Doe dit aan de hand van je recente facturen of data-app van je provider. Schat ook in hoeveel je in de komende tijd zal verbruiken.

Stap niet te hoog in bij het afsluiten van een abonnement. Je abonnement hoger bijstellen is in veel gevallen geen probleem, lager bijstellen wel.

Let op de voorwaarden

Voor het voorkomen van onverwachts hoge kosten is het altijd aangeraden om de voorwaarden van het Sim Only, telefoonabonnement of Alles-in-1 Pakket te bekijken. Let vooral op de buitenbundeltarieven en hoe gesprekken worden afgerond.